dilluns, 29 de novembre del 2010

• L’adaptació dels espais –escola, llar- a les necessitats de l’infant:

El principi de l'ambient idoni és essencial tant en la pràctica com en la teoria de la pedagogia montessoriana, ja que sense un ambient apropiat no es facilitarà a l'infant l'ocasió constructiva, l'estímul, la possibilitat de l'elecció lliure d'una activitat. És necessari, doncs, que tot ambient pedag`gic sigui estructurat amb una configuració unitària. Es refereix, per tant, a un ambient que ha de ser organitzat cuidadosament de cara al nen, dissenyat per fomentar el seu auto-aprenentatge i creixement. En ell es desenvolupen aspectes socials, emocionals i intel·lectuals i responen a les necessitats d'ordre i seguretat. També ha d'imperar el principi de llibertat amb límits on hi ha un grup d'infants de diferents edats sota el principi de respecte als altres i al medi ambient. Les caracterítiques d'aquest ambient permeten a l'infant desenvolupar-se sense la assistència i la supervisó constatn d'un adult. El disseny d'aquest ambients es basa en els principis de simplicitat, bellesa, ordre i unitat.
Els espais són lluminosos, càlids i propers a l'exterior i inclouen plantes, art, música i llibres.


Les aules eren organitzades en àrees de treball, quipades amb mobiliari i material -taules, cadires, llibreires...- equiparades a l'edat dels infants, on els materials estiguin en el lloc adequat, aconseguint una ràpida localització dels objectes. L'aula ha d'oferir al nen una estructura de confiança i seguretat en si mateix, li ha de permetre moure's amb llibertat i manipular el material. També comptaven amb zones obertes pel treball en el terra que promouen la llibertat de moviment i lliure trànsit dels petits. Tots aquests espais tindran un nivell de dificultat diferent per garantir el desenvolupament de tots els nens.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada